Het kind zit/ligt meestal met de mond open (mondademen/open mondgedrag)
Het kind heeft vaak speen, vingers of duim in de mond (vanaf 3 jaar)
Foutief slikgedrag waardoor er een overbeet of open beet kan ontstaan (tongpers)Overmatig speekselverlies
Spraak
Het kind raakt gefrustreerd omdat het niet goed wordt verstaan
3 jaar het kind spreekt niet voor 75% verstaanbaar voor derden
3-4 jaar het kind spreekt niet alle klanken binnen een woord correct uit
4 jaar het kind spreekt niet voor 90% verstaanbaar voor derden
4-5 jaar het kind spreekt niet alle medeklinkerverbindingen correct uit (‘tep’ ipv ‘step’)
Stotteren het kind spreekt niet vloeiend, laat spanningen zien en/of vermijdt woorden, personen of situaties
Overige articulatieproblemen slissen of lispelen (tussentandse of tegentandse uitspraak van klanken, onduidelijk/binnensmonds/kaakgeklemd spreken, nasale spraak (neusspraak), (verbale
ontwikkelings) dyspraxie, schisis
Taal
Non-verbale communicatie
Het kind maakt geen oogcontact
Er is geen sprake van beurtwisseling
Het kind imiteert mimiek en/of bewegingen nietHet kind gebruikt geen non-verbale communicatie (bv. Lachen, wijzen, schudden, knikken)
Taalbegrip
Het kind raakt gefrustreerd omdat het niet begrijpt wat er wordt gezegd
0-1 jaar het kind begrijpt geen eenvoudige taal (bv zwaai eens, waar is papa)
1-2 jaar het kind begrijpt geen dagelijks terugkerende zinnetjes
2-4 jaar het kind begrijpt de leeftijdsadequate activiteiten niet
Vanaf 4 jaar het kind begrijpt (meervoudige) opdrachten thuis en op school niet
Taalproductie
Het kind raakt gefrustreerd omdat het zich niet duidelijk kan maken
Het kind imiteert geen klanken, geluiden en woorden
0-1 jaar het kind brabbelt niet gevarieerd met klinkers, medeklinkers en intonatie
1 ½ -2 jaar Het kind gebruikt geen 1- woorduitingen
2-2 ½ jaar het kind gebruikt geen 2-woordzinnen
2 ½ -3 jaar het kind gebruikt geen 3- woordzinnen
3 ½ -4 jaar het kind gebruikt geen 5- woordzinnen
4 jaar het kind gebruikt geen correct eenvoudige zinnen
Vanaf 4 jaar het kind heeft moeite met de zinsbouw, woordenschat, taalgebruik, verhaalopbouw, woordvinding